Po delší době jsem se konečně dostal k napsání dalšího článku, pravděpodobně prvního a zároveň posledního v tomto kalendářním roce. Ve skutečnosti se mi do něj ani moc nechtělo, ale síla emocí prožívané zkušenosti(přeloženo maximálního rozčilení) mě k tomu chtě nechtě donutily. Následující text se pokouší věrně zachytit zkušenosti se společnostmi  DataLabs s.r.o. a Hi-TECH spol. s r.o., která funguje jako sběrna. Snažím se o maximální věrnost a nestrannost, přesto přiznávám, že text může být mírně zbarven, i přesto, že ho píši s časovým odstupem. A teď k pohádce…

Pro jednoho našeho významného klienta, k mému štěstí se dokonce jednalo o generálního ředitele společnosti, jsem reinstaloval operační systém. Netřeba zmiňovat, že v poštovním klientu se nacházelo velké množství důležité pošty, na pracovní ploše několik nenahraditelných dokumentů… Abych pokročil, vše jsem zálohoval, jak bývá zvykem, systém přeinstaloval, nainstaloval všechen software a pak to přišlo - zjistil jsem,  že nemám z čeho  vrátit data zpět, omylem jsem si  totiž vše smazal! Při vší smůle jsme správu ICT ve firmě přebrali teprve nedávno a zálohovací plány byly od předchozího správce nastaveny velmi slabě. Takový vnitřní klid a prázdnotu jsem necítil ani nepamatuji, jako bych došel úplného osvícení. Následovaly pokusy o obnovu dat pomocí osvědčených programů na obnovu dat, bohužel ani jeden z mých favoritů nedokázal obnovit 6ti gigabytový soubor pošty, už bylo poměrně dost hodin, tak jsem se rozhodl toho nechat. Disk jsem si odvezl sebou s tím, že budu pokračovat zítra u nás ve firmě. Přes noc jsem oka nezamhouřil.

Druhý den, plný energie, jsem pokračoval ve snaze po obnově, bohužel výsledek dopadal stále negativně, tak jsem chtě nechtě začal narychlo hledat firmu na obnovu dat. Moje hledání nakonec skončilo u společnosti Data Labs, po telefonickém jednání na mě působily nejlépe ze všech oslovených. Sice mně do telefonu neřekli žádnou cenu, nicméně podle ceníku vypadaly velmi přijatelně (jeden soubor 299 Kč, obnova soborů po zformátování od 1000 Kč). Na místě mi ihned řekli, že to nebude problém, ale bude to stát 6.400 bez DPH, pokud bych to chtěl do tří dnů, tak by to stálo cca 10-12 tisíc. Nakonec jsem se rozhodl pro první možnost s tím, že mi technik přislíbil, že to pravděpodobně i tak bude za 3-5 dní. Sepsali jsme protokol a do něj uvedli, že se mi jedná především o soubor PST s velikostí 4-6 GB. Po prvním šoku s cenou jsem se nakonec srovnal a říkal si, hlavně, že to půjde a těch pár dní snad také nějak zvládneme vyčkat.

Po pěti dnech jsem zavolal, jak to tedy vypadá, bylo mi řečeno, se na tom usilovně pracuje, či něco v tom smyslu. Tak volám za další 2 dny a pořád stejně… Mimochodem, přislíbený časový limit technikem dávno vypršel. Ani nemluvím o tom, že Hi-TECH se neustále odkazovalo na Data Labs a naopak. Zhruba po 10 dnech od první návštěvy si mi samy ozvaly z Data Labs, že je vše obnoveno, bohužel mi nebyli schopni říct, kdy bude disk v Hi-TECH k vyzvednutí, naštěstí mi o pár hodin daly vědět, že je HDD k vyzvednutí.

Plný očekávání a znovunabyté životní naděje jsem vyrazil na 130 km dlouhou cestu, ten den byla mimochodem hlášena na silnicích sněhová kalamita, což se v tomto případě ukázalo spíše jako zpestření oproti tomu, co mě teprve čekalo. Přijdu do Hi-TECH a vidím, že na faktuře je forma úhrady „příkazem“, tak jím povídám,  že super, a oni na to, že pouze hotově i přes původní domluvu na platbu převodem (podle Hi-TECH žádná taková domluva nebyla), tak to začali prověřovat, hloupě jsem podepsal protokol o předání. Mezi tím, co prověřovali formu úhrady jsem se chtěl podívat na obnovená data. Technik mi HDD ochotně připojil, začal jsem hledat, ale nikde jsem nenacházel podstatné věci, nakonec jsem se dopátral k souboru outlook.pst, měl ale 0 bytů! No, do takového stádia jsem se dostal i s free programy na obnovu dat. Zeptal jsem se technika, kde je tedy obnova, zda mi ji může ukázat, že jí nikde nevidím. Po chvíli hledání volal do Data Labs, načež se mě zeptal, zda tam ten soubor opravdu byl. Byl jsem si jistý, že byl, tak jsem mu to se 100% odhodláním tvrdil, i přesto, že jsem začal sám o sobě pochybovat, zda jsem to tam vůbec nakopíroval… Nakonec jsme se dohodli na dalším pokusu o obnovu. Pro jistotu jsem si vyžádal skartování předávacího protokolu. Odjížděl jsem rozhořčený a s úvahou, zda tam ten soubor vůbec kdy byl…

Po tomto jsem očekával z jejich strany trochu více snahy, opak byl pravdou. Volám do Hi-TECH, jak to tedy vypadá a bylo mi řečeno, ať si zavolám do Data Labs, že to mají tam. Podle Data Labs tam disk není a mám se obracet na Hi-TECH… a pořád něco na tento způsob a stále dokola. Potom se mi k tomu mohl dokonce vyjádřit pouze technik z Hi-TECH, ten byl ovšem na celodenním školení a zanedlouho mi volá, že disk je u nich a na žádném školení nebyl, pouze na obědě. S prominutím to na mě působilo jako neskutečný bordel. Tentokrát se obnova údajně zdařila.

Hurá, dalších 130 km tam a dalších 130 km zpět. Už dopředu si promýšlím, jak se s nimi pokusím rozumně domluvit na slevě. Přece 260 km není tak málo, nemluvě o ztracených 3 hodinách na cestě…Co ale nevidím, faktura už byla vystavená a bylo mě jasné, že se budou kroutit, prodavač mi oznámil, že s tím nic neudělá a ani s tím nechce mít nic společného. Pro jistotu si jdu zkontrolovat data, outlook.pst tam skutečně je, no sláva. Další soubory se bohužel nepovedlo obnovit a bylo pravděpodobně mojí, chybou, že jsem netrval na lepším a přesnějším zapsání specifikace obnovy.

Následovalo placení, na faktuře tedy byla uvedena forma úhrady „příkazem“. Už jsem se o to ani nehádal, jenom jsem vyndal z peněženky 7 680 Kč a zaplatil. Prodavač mi automaticky nedal ani příjmový pokladní doklad o zaplacení! Po zkušenostech s nimi si dokážu představit, jak na nás vymáhají úhradu faktury…Takže jsem trval na vystavení dokladu o zaplacení, na což se prodavač tvářil velmi ochotně. Naštěstí v tu chvíli přišel technik a doklad mi vystavil. Moc se mi tedy nelíbilo, že faktura byla od Data Labs a pokladní doklad od Hi-TECH. Uvidíme, co na to účetní.

Možná s nimi má někdo jinou nebo obdobnou zkušenost, v každém případě budu rád, když se o ni podělíte v komentářích.